woensdag 20 juni 2012

Van probleem hondje tot heerlijke huishond(opstap)

Zoals er in het eerste stukje staat zijn we met Ferro iedere week op het trainingsveld te vinden van de HSVD te dronten. We zijn begonnen met de opstap cursus, hier kwamen al heel snel veel gedrags problematiek naar boven. Misschien dingen die andere mensen wel accepteerden, wij in iedergeval niet.

Ferro blafte en trok hevig aan de riem naar andere honden. Als hij een snoepje als beloning kreeg hapte hij in m'n vingers. En presteerd het ook om als ik op een stoel zat naar m'n gezicht te springen en speels te willen happen. Moedeloos en verdrietig ben ik heel vaak het trainings veld afgestapt, vaak met blaren en wondjes aan mijn handen van het getrek en gehap. We moesten de cursus over doen, verschrikkelijk vond ik het! Al die pijn en moeite helemaal voor niks! Niks was minder waar de 2e keer ging de cursus super en we slaagden glansrijk.
Netjes blijven liggen terwijl vrouwtje om me heen loopt
Netjes voor komen zitten terwijl vrouwje op een stoel zit.
Toch kwam hierna, een uitdaging met Ferro. Hij begon steeds beter te luisteren, maar als hij iets deed wat niet mocht dan deed hij het ook goed. Hij greep ieder moment aan om een grotere hond te bespringen en op hem te gaan rijden. Ja je leest het goed HEM. Het los lopen was dus meteen even afgelopen, continu dat corrigeren had ik geen zin in en niks leek effect op hem te hebben. En het leek wel of ik continu een dominantie strijd met hem aan het voeren was. Ik kreeg de tip om een slipketting te gaan gebruiken, dit is tegen de regelementen van de HSVD, maar na een goede uitleg werd ik gesteund in mijn keuze. Maar hoe gebruik je de slipketting op de juiste manier zodat het ook over komt op je hond. Ik zal eerlijk zijn in eerste instantie gebruikte ik de slipketting verkeerd, en dat heb ik te horen gekregen ook. Ik wilde Ferro straffen voordat hij iets fout zou doen, maar op die manier heeft hij het natuurlijk nooit door! Dus ik wachte geduldig tot hij daadwerkelijk de fout in ging en strafte dat consequent af. niet lang daarna werd het heel snel duidelijk voor Ferro en was de slipketting even niet meer nodig. Na de eerste les van de Jonge honden training (de volgende)ging de slipketting af.

0 reacties: